BĀRIŅTIESAS PRIEKŠSĒDĒTĀJA, BĀRIŅTIESAS PRIEKŠSĒDĒTĀJA VIETNIEKA UN BĀRIŅTIESAS LOCEKĻA MĀCĪBU PROGRAMMA 

Programmas adresāts:

bāriņtiesas priekšsēdētājs, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieks un bāriņtiesas loceklis.

Programmas mērķis:

  • sniegt zināšanas par bāriņtiesas darbības principiem, bāriņtiesas funkcijām un kompetenci, tiesību aktiem, kas nosaka bāriņtiesas darbību;
  • sniegt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes un iemaņas bāriņtiesas dokumentu izstrādāšanā un noformēšanā;
  • sniegt prasmes un iemaņas bāriņtiesas sēžu organizēšanā, kā arī pārstāvībai dažādu instanču tiesās;
  • sniegt zināšanas par bērnu tiesību aizsardzības sistēmu valstī un normatīvajiem aktiem bērnu tiesību aizsardzības jautājumos, kā arī starptautisko tiesību aktu piemērošanu bērnu tiesību aizsardzībā;  
  • sniegt ieskatu psiholoģijā un saskarsmē ar citām personām. 

Tematika ar laika sadali:

1. Bāriņtiesas funkcijas un darba organizācija.................... 19 stundas 

  • bāriņtiesas - pašvaldību izveidotas iestādes, to kompetence
  • bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa darba stils un ētika;
  • lietvedība, dokumentu saņemšana un aprite bāriņtiesā:
    • vispārīgie lietvedības noteikumi (lietvedības procesa sastāvdaļas, dokumentu iedalījums, dokumenta juridiskais spēks, atvasinājumi, dokumentu noformēšana);
    • iesnieguma izskatīšana bāriņtiesā, pārbaudes lieta, indeksa un numura piešķiršana lietām saskaņā ar lietu nomenklatūru, lietu reģistri, arhīvs);
    • bāriņtiesas sēžu organizēšana, lietas dalībnieki, sēdes gaita, sēdes protokols, lēmums, sēdes atlikšana. 

2.Bērna aprūpes un aizgādības tiesības, to aprobežošana, atņemšana un atjaunošana. Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības..................................................................................... 8 stundas

  • aprūpes tiesību atņemšana un atjaunošana;
  • aizgādības tiesību atņemšana un atjaunošana;
  • vecāku un bērna personiskās attiecības:
    • saskarsmes tiesības;
    • viena vecāka atsevišķas aizgādības nodibināšana;
    • bāriņtiesas atzinumi saskarsmes tiesību un viena vecāka atsevišķas aizgādības nodibināšanai;
  • vecāku un bērna mantiskās attiecības:
    • vecāku koppārstāvība;
    • mantas pārvaldība. 

3. Riska faktoru novērtēšanas kritēriji ģimenēs, kurās nav pietiekami nodrošināti apstākļi bērna audzināšanai un attīstībai .......... 8 stundas

  • riska ģimeņu raksturojums un sociālo problēmu analīze;
  • bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa profesionālās kompetences robežu - tiesību, pienākumu, uzdevumu noteikšana darbā ar riska ģimenēm;
  • riska ģimeņu riska faktoru novērtēšanas kritēriju teorētiskais izklāts un analīze, tai skaitā kritēriju izmantošana bāriņtiesas lēmumu pieņemšanas procesā;
  • bērna raksturojums un raksturīgāko riska faktoru noteikšana;
  • vardarbības vai pamešanas novārtā smaguma un ilglaicīguma izvērtēšana;
  • bērna aprūpētāja raksturojums un riska faktoru izvērtēšana;
  • sociālo gadījumu analīze, izmantojot riska faktoru novērtēšanas kritērijus. 

4. Aizbildnība un aizgādnība.................................................... 8 stundas

  • aizbildnības nodibināšana, aizbildnības pārvaldība, nepilngadīgā mantas pārvaldība, aizbildnības izbeigšanās;
  • aizgādņa iecelšana rīcībnespējīgai personai, aizgādņa tiesības un pienākumi;
  • aizgādņa iecelšana promesošas vai pazudušas personas mantai, aizgādņa tiesības un pienākumi. 

5. Audžuģimenes, bērna ievietošana audžuģimenē ..............  7 stundas

  • audžuģimenes statusa piešķiršana un atņemšana;
  • kārtība, kādā bērnu nodod audžuģimenei un izbeidz viņa uzturēšanos tajā;
  • bērna un audžuģimenes savstarpējās personiskās un mantiskās attiecības;
  • audžuģimenes finansēšanas kārtība.

6. Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pakalpojumi, nodrošinot bērnam ārpusģimenes aprūpi....... 4 stundas

  • bāriņtiesas rīcība nodrošinot bērnam ārpusģimenes aprūpi bērnu sociālās aprūpes iestādē;
  • bērnu aprūpes iestādē esošo bērnu personisko un mantisko interešu ievērošanas nodrošināšana. 

7. Sociālās garantijas bārenim, bez vecāku gādības palikušajam bērnam un pilngadību sasniegušajam bērnam......................  3 stundas

  • normatīvie akti par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam;
  • sociālās garantijas bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam, nodrošinot ārpusģimenes aprūpi audžuģimenē;
  • sociālās garantijas bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam, nodrošinot ārpusģimenes aprūpi sociālās aprūpes iestādē;
  • sociālās garantijas bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam sasniedzot pilngadību. 

8. Adopcija................................................................................. 6 stundas

  • bērna adopcija Latvijā;
  • bērna adopcija uz ārvalstīm;
  • bāriņtiesas kompetence un lēmumu pieņemšana;
  • adopcijas atcelšana;
  • pēcadopcijas uzraudzība. 

9. Vardarbība pret bērnu, tās veidi un pazīmes, starpinstitūciju sadarbība, ja notikusi vardarbība.......................................... 7 stundas 

  • Vardarbības veidi:
    • fiziskā vardarbība;
    • emocionālā vardarbība;
    • seksuālā vardarbība;
    • pamešana novārtā;
  • Vardarbības atpazīstamības pazīmes:
    • bērna izturēšanās un uzvedība;
    • savainojumi un to veidi;
    • bērna vajadzību nerespektēšanas iezīmes;
  • Palīdzības sniegšanas iespējas vardarbībā cietušiem bērniem:
    • starpinstitucionālā sadarbība (bāriņtiesa, sociālais dienests, bērnu aprūpes iestādes, nevalstiskās organizācijas u.c.). 

10. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma un normatīvie akti bērnu tiesību aizsardzības jautājumos ............................................ 10 stundas

  • bērnu tiesību aizsardzības sistēmas darbības principi un sistēmas funkcionēšana;
  • valsts un pašvaldību iestādes, to loma bērnu tiesību aizsardzības sistēmas nodrošināšanā;
  • valsts un pašvaldības iestāžu loma, veicot pasākumus pazudušo bērnu meklēšanā;
  • starptautisko tiesību aktu piemērošana bērnu tiesību aizsardzībā:
    • konvencijas, starpvalstu līgumi bērnu tiesību aizsardzības jomā. 

11. Vecāku un bērnu tiesības un pienākumi........................... 8 stundas

  • bērnu tiesības un pienākumi;
  • bērnu tiesību ierobežojumi;
  • bērnu vecāku tiesības un pienākumi attiecībā pret saviem bērniem. 

12. Lietu tiesības........................................................................ 4 stundas

  • lietu veidi;
  • valdījuma priekšmets, tā iegūšana, veidi, valdījuma aizsardzība;
  • īpašums, tā iegūšana, īpašuma tiesību izbeigšanās. Kopīpašums;
  • servitūti, ķīlas tiesības un reālnastas. 

13. Saistību tiesības.................................................................... 4 stundas

  • tiesiskie darījumi (dalībnieki, priekšmets, gribas izteikums un īstums, noslēgšana, sastāvdaļas, forma);
  • līgumi (līdzēji, līdzēju vienošanās, līguma priekšmets);
  • saistību tiesību izbeigšanās;
  • atsevišķi tiesiskie darījumi (dāvinājums, pirkums, maiņa). 

14. Mantojuma tiesības; palīdzība mantojuma lietu kārtošanā un mantojuma apsardzība............................................................. 8 stundas

  • mantojuma tiesību vispārīgie jautājumi;
  • līgumiskā mantošana, testamentārā mantošana, likumiskā mantošana;
  • mantojuma atklāšanās un apsardzība;
  • mantojuma pieņemšana un atraidīšana;
  • neatraidāmie mantinieki;
  • inventāra tiesības izlietošana;
  • mantojuma saraksts un tā sastādīšana;
  • mantojuma prasība, mantojuma tiesību zaudēšana, mantojuma dalīšana
  • aizgādnība mantojumam (dibināšana, aizgādņa iecelšana, aizgādnības izbeigšana).

15. Civilprocesa pamati, civilās tiesvedības vispārīgie pamatnoteikumi......................................................................  11 stundas

  • prasības tiesvedībā:
    • lietas, kuras tiesa izskata prasības kārtībā;
    • prasības pieteikumu sagatavošana iesniegšanai tiesā;
    • prasības pieteikuma iesniegšana tiesā;
  • sevišķā tiesāšanas kārtība:
    • lietas, kuras izskata sevišķā tiesāšanās kārtībā;
    • pieteikumu sagatavošana iesniegšanai tiesā;
    • pieteikumu iesniegšana tiesā;
  • bāriņtiesu dalība tiesvedības procesos:
    • pušu, trešo personu, ieinteresēto personu tiesības un pienākumi;
    • pretprasības celšana;
  • tiesas spriedumu un lēmumu pārsūdzēšanas kārtība. 

16. Civilstāvokļa akti................................................................  6 stundas

  • bāriņtiesu sadarbība ar dzimtsarakstu iestādēm;
  • bērna dzimšanas reģistrācija;
  • bērna uzvārda, vārda un tautības ieraksta maiņa;
  • laulību vecuma samazināšana;
  • paternitātes atzīšana un noteikšana. 

17. Apliecinājumu izdarīšana un citu uzdevumu pildīšana................................................................................... 12 stundas  

  • kas var izdarīt apliecinājumus;
  • apliecinājumu izdarīšanas laiks un vieta;
  • liecinieku klātbūtne personām, kuras nevar vai neprot rakstīt;
  • personas identitāte un rīcībspējas pārbaude;
  • pārstāvju  pilnvaru apjoms;
  • dokumenta juridiskais spēks;
  • par reģistriem un grāmatām;
  • valsts nodevas par apliecinājumu un citu funkciju pildīšanu;
  • ierobežojums izdarīt apliecinājumus;
  • pirkuma līguma būtiskās sastāvdaļas ;
  • dāvinājuma līguma būtiskās sastāvdaļas;
  • aizdevuma līguma būtiskās sastāvdaļas;
  • pilnvaras izgatavošana un apliecināšana, pilnvaru veidi, pilnvaras atsaukšana;
  • testamenta sastādīšana, pieņemšana glabāšanā, testamenta atsaukšana;
  • paraksta īstuma apliecināšana;
  • vienošanās par mantojuma vai kopīpašuma sadali, iesniegumi;
  • dokumentu norakstu un kopiju apliecināšana;
  • personu paziņojumi un apliecības par paziņojumu izsniegšana;
  • nostiprinājuma lūgumi, lūgumu formas, parakstu apliecināšana uz lūgumu;
  • pirmpirkuma tiesības. 

18. Saskarsmes veidošanas pamatprincipi atbilstoši bērna vecumposma īpatnībām.........................................................  20 stundas

  • ģimenes psiholoģija:
    • ģimene - pamatvide bērna personības veidošanai;
    • raksturīgais emocionāli veselīgās un neveselīgās ģimenēs;
    • bērna vieta un statuss ģimenē;
    • bērna loma emocionāli neveselīgā ģimenē;
    • attīstības krīzes posmi, to radītās uzvedības un sociālās adaptācijas problēmas, to pārvarēšanas iespējas;
  • bērnu vecumposmu īpatnības, bērnu emocionālā, intelektuālā, garīgā un fiziskā attīstība:
    • sarunas veidošana ar bērnu;
    • bērnu un vecāku viedokļa noskaidrošana;
    • saskarsmes īpatnības ar bērniem, kas cietuši no vardarbības un saskarsmes īpatnības ar bērniem ar agresīvu uzvedību.

19. Publiskās runas pamatprincipi ......................................... 6 stundas

  • uzrunas un runas veidošana: tēmas, mērķu, uzdevumu noteikšana;
  • kā sagatavot sevi pirms uzstāšanās, kontakts ar klausītāju, iztēles vingrinājumi, iekšējais monologs, žestu valoda;
  • runas tehnika un individuālo īpatnību noteikšana;
  • publiskā runa, runas uztveres psiholoģiskie aspekti, personība un valoda, telpa un laiks. 

Kursa norise:

kursa ilgums 159 stundas, no kurām 70% notiek  teorētiskās nodarbības un  30% - praktiskās nodarbības. 

Pasniedzēji:

mācību kursu vada lektori, kuriem ir otrā līmeņa augstākā akadēmiskā vai profesionālā izglītība attiecīgajā jomā, teorētiskās zināšanas bāriņtiesu darbības jautājumos un praktiskās iemaņas bāriņtiesu darbā.

Dalībnieku skaits:

maksimālais skaits grupā - 25 dalībnieki. 

Metodes:

lekcijas, diskusijas, darbs grupās, gadījumu analīze, lomu spēles, praktiskie darbi.

Mācību kursa noslēguma dokuments:

mācību kursa dalībnieki, kuri apmeklējuši 90% kursa nodarbību un ir sekmīgi nokārtojuši noslēguma pārbaudījumu, saņem apliecību par mācību programmas apgūšanu.