BĀRIŅTIESAS PRIEKŠSĒDĒTĀJA, BĀRIŅTIESAS PRIEKŠSĒDĒTĀJA VIETNIEKA UN BĀRIŅTIESAS LOCEKĻA MĀCĪBU PROGRAMMA
Programmas adresāts:
bāriņtiesas priekšsēdētājs, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieks un bāriņtiesas loceklis.
Programmas mērķis:
- sniegt zināšanas par bāriņtiesas darbības principiem, bāriņtiesas funkcijām un kompetenci, tiesību aktiem, kas nosaka bāriņtiesas darbību;
- sniegt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes un iemaņas bāriņtiesas dokumentu izstrādāšanā un noformēšanā;
- sniegt prasmes un iemaņas bāriņtiesas sēžu organizēšanā, kā arī pārstāvībai dažādu instanču tiesās;
- sniegt zināšanas par bērnu tiesību aizsardzības sistēmu valstī un normatīvajiem aktiem bērnu tiesību aizsardzības jautājumos, kā arī starptautisko tiesību aktu piemērošanu bērnu tiesību aizsardzībā;
- sniegt ieskatu psiholoģijā un saskarsmē ar citām personām.
Tematika ar laika sadali:
1. Bāriņtiesas funkcijas un darba organizācija.................... 19 stundas
- bāriņtiesas - pašvaldību izveidotas iestādes, to kompetence
- bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa darba stils un ētika;
- lietvedība, dokumentu saņemšana un aprite bāriņtiesā:
- vispārīgie lietvedības noteikumi (lietvedības procesa sastāvdaļas, dokumentu iedalījums, dokumenta juridiskais spēks, atvasinājumi, dokumentu noformēšana);
- iesnieguma izskatīšana bāriņtiesā, pārbaudes lieta, indeksa un numura piešķiršana lietām saskaņā ar lietu nomenklatūru, lietu reģistri, arhīvs);
- bāriņtiesas sēžu organizēšana, lietas dalībnieki, sēdes gaita, sēdes protokols, lēmums, sēdes atlikšana.
2.Bērna aprūpes un aizgādības tiesības, to aprobežošana, atņemšana un atjaunošana. Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības..................................................................................... 8 stundas
- aprūpes tiesību atņemšana un atjaunošana;
- aizgādības tiesību atņemšana un atjaunošana;
- vecāku un bērna personiskās attiecības:
- saskarsmes tiesības;
- viena vecāka atsevišķas aizgādības nodibināšana;
- bāriņtiesas atzinumi saskarsmes tiesību un viena vecāka atsevišķas aizgādības nodibināšanai;
- vecāku un bērna mantiskās attiecības:
- vecāku koppārstāvība;
- mantas pārvaldība.
3. Riska faktoru novērtēšanas kritēriji ģimenēs, kurās nav pietiekami nodrošināti apstākļi bērna audzināšanai un attīstībai .......... 8 stundas
- riska ģimeņu raksturojums un sociālo problēmu analīze;
- bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa profesionālās kompetences robežu - tiesību, pienākumu, uzdevumu noteikšana darbā ar riska ģimenēm;
- riska ģimeņu riska faktoru novērtēšanas kritēriju teorētiskais izklāts un analīze, tai skaitā kritēriju izmantošana bāriņtiesas lēmumu pieņemšanas procesā;
- bērna raksturojums un raksturīgāko riska faktoru noteikšana;
- vardarbības vai pamešanas novārtā smaguma un ilglaicīguma izvērtēšana;
- bērna aprūpētāja raksturojums un riska faktoru izvērtēšana;
- sociālo gadījumu analīze, izmantojot riska faktoru novērtēšanas kritērijus.
4. Aizbildnība un aizgādnība.................................................... 8 stundas
- aizbildnības nodibināšana, aizbildnības pārvaldība, nepilngadīgā mantas pārvaldība, aizbildnības izbeigšanās;
- aizgādņa iecelšana rīcībnespējīgai personai, aizgādņa tiesības un pienākumi;
- aizgādņa iecelšana promesošas vai pazudušas personas mantai, aizgādņa tiesības un pienākumi.
5. Audžuģimenes, bērna ievietošana audžuģimenē .............. 7 stundas
- audžuģimenes statusa piešķiršana un atņemšana;
- kārtība, kādā bērnu nodod audžuģimenei un izbeidz viņa uzturēšanos tajā;
- bērna un audžuģimenes savstarpējās personiskās un mantiskās attiecības;
- audžuģimenes finansēšanas kārtība.
6. Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pakalpojumi, nodrošinot bērnam ārpusģimenes aprūpi....... 4 stundas
- bāriņtiesas rīcība nodrošinot bērnam ārpusģimenes aprūpi bērnu sociālās aprūpes iestādē;
- bērnu aprūpes iestādē esošo bērnu personisko un mantisko interešu ievērošanas nodrošināšana.
7. Sociālās garantijas bārenim, bez vecāku gādības palikušajam bērnam un pilngadību sasniegušajam bērnam...................... 3 stundas
- normatīvie akti par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam;
- sociālās garantijas bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam, nodrošinot ārpusģimenes aprūpi audžuģimenē;
- sociālās garantijas bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam, nodrošinot ārpusģimenes aprūpi sociālās aprūpes iestādē;
- sociālās garantijas bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam sasniedzot pilngadību.
8. Adopcija................................................................................. 6 stundas
- bērna adopcija Latvijā;
- bērna adopcija uz ārvalstīm;
- bāriņtiesas kompetence un lēmumu pieņemšana;
- adopcijas atcelšana;
- pēcadopcijas uzraudzība.
9. Vardarbība pret bērnu, tās veidi un pazīmes, starpinstitūciju sadarbība, ja notikusi vardarbība.......................................... 7 stundas
- Vardarbības veidi:
- fiziskā vardarbība;
- emocionālā vardarbība;
- seksuālā vardarbība;
- pamešana novārtā;
- Vardarbības atpazīstamības pazīmes:
- bērna izturēšanās un uzvedība;
- savainojumi un to veidi;
- bērna vajadzību nerespektēšanas iezīmes;
- Palīdzības sniegšanas iespējas vardarbībā cietušiem bērniem:
- starpinstitucionālā sadarbība (bāriņtiesa, sociālais dienests, bērnu aprūpes iestādes, nevalstiskās organizācijas u.c.).
10. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma un normatīvie akti bērnu tiesību aizsardzības jautājumos ............................................ 10 stundas
- bērnu tiesību aizsardzības sistēmas darbības principi un sistēmas funkcionēšana;
- valsts un pašvaldību iestādes, to loma bērnu tiesību aizsardzības sistēmas nodrošināšanā;
- valsts un pašvaldības iestāžu loma, veicot pasākumus pazudušo bērnu meklēšanā;
- starptautisko tiesību aktu piemērošana bērnu tiesību aizsardzībā:
- konvencijas, starpvalstu līgumi bērnu tiesību aizsardzības jomā.
11. Vecāku un bērnu tiesības un pienākumi........................... 8 stundas
- bērnu tiesības un pienākumi;
- bērnu tiesību ierobežojumi;
- bērnu vecāku tiesības un pienākumi attiecībā pret saviem bērniem.
12. Lietu tiesības........................................................................ 4 stundas
- lietu veidi;
- valdījuma priekšmets, tā iegūšana, veidi, valdījuma aizsardzība;
- īpašums, tā iegūšana, īpašuma tiesību izbeigšanās. Kopīpašums;
- servitūti, ķīlas tiesības un reālnastas.
13. Saistību tiesības.................................................................... 4 stundas
- tiesiskie darījumi (dalībnieki, priekšmets, gribas izteikums un īstums, noslēgšana, sastāvdaļas, forma);
- līgumi (līdzēji, līdzēju vienošanās, līguma priekšmets);
- saistību tiesību izbeigšanās;
- atsevišķi tiesiskie darījumi (dāvinājums, pirkums, maiņa).
14. Mantojuma tiesības; palīdzība mantojuma lietu kārtošanā un mantojuma apsardzība............................................................. 8 stundas
- mantojuma tiesību vispārīgie jautājumi;
- līgumiskā mantošana, testamentārā mantošana, likumiskā mantošana;
- mantojuma atklāšanās un apsardzība;
- mantojuma pieņemšana un atraidīšana;
- neatraidāmie mantinieki;
- inventāra tiesības izlietošana;
- mantojuma saraksts un tā sastādīšana;
- mantojuma prasība, mantojuma tiesību zaudēšana, mantojuma dalīšana
- aizgādnība mantojumam (dibināšana, aizgādņa iecelšana, aizgādnības izbeigšana).
15. Civilprocesa pamati, civilās tiesvedības vispārīgie pamatnoteikumi...................................................................... 11 stundas
- prasības tiesvedībā:
- lietas, kuras tiesa izskata prasības kārtībā;
- prasības pieteikumu sagatavošana iesniegšanai tiesā;
- prasības pieteikuma iesniegšana tiesā;
- sevišķā tiesāšanas kārtība:
- lietas, kuras izskata sevišķā tiesāšanās kārtībā;
- pieteikumu sagatavošana iesniegšanai tiesā;
- pieteikumu iesniegšana tiesā;
- bāriņtiesu dalība tiesvedības procesos:
- pušu, trešo personu, ieinteresēto personu tiesības un pienākumi;
- pretprasības celšana;
- tiesas spriedumu un lēmumu pārsūdzēšanas kārtība.
16. Civilstāvokļa akti................................................................ 6 stundas
- bāriņtiesu sadarbība ar dzimtsarakstu iestādēm;
- bērna dzimšanas reģistrācija;
- bērna uzvārda, vārda un tautības ieraksta maiņa;
- laulību vecuma samazināšana;
- paternitātes atzīšana un noteikšana.
17. Apliecinājumu izdarīšana un citu uzdevumu pildīšana................................................................................... 12 stundas
- kas var izdarīt apliecinājumus;
- apliecinājumu izdarīšanas laiks un vieta;
- liecinieku klātbūtne personām, kuras nevar vai neprot rakstīt;
- personas identitāte un rīcībspējas pārbaude;
- pārstāvju pilnvaru apjoms;
- dokumenta juridiskais spēks;
- par reģistriem un grāmatām;
- valsts nodevas par apliecinājumu un citu funkciju pildīšanu;
- ierobežojums izdarīt apliecinājumus;
- pirkuma līguma būtiskās sastāvdaļas ;
- dāvinājuma līguma būtiskās sastāvdaļas;
- aizdevuma līguma būtiskās sastāvdaļas;
- pilnvaras izgatavošana un apliecināšana, pilnvaru veidi, pilnvaras atsaukšana;
- testamenta sastādīšana, pieņemšana glabāšanā, testamenta atsaukšana;
- paraksta īstuma apliecināšana;
- vienošanās par mantojuma vai kopīpašuma sadali, iesniegumi;
- dokumentu norakstu un kopiju apliecināšana;
- personu paziņojumi un apliecības par paziņojumu izsniegšana;
- nostiprinājuma lūgumi, lūgumu formas, parakstu apliecināšana uz lūgumu;
- pirmpirkuma tiesības.
18. Saskarsmes veidošanas pamatprincipi atbilstoši bērna vecumposma īpatnībām......................................................... 20 stundas
- ģimenes psiholoģija:
- ģimene - pamatvide bērna personības veidošanai;
- raksturīgais emocionāli veselīgās un neveselīgās ģimenēs;
- bērna vieta un statuss ģimenē;
- bērna loma emocionāli neveselīgā ģimenē;
- attīstības krīzes posmi, to radītās uzvedības un sociālās adaptācijas problēmas, to pārvarēšanas iespējas;
- bērnu vecumposmu īpatnības, bērnu emocionālā, intelektuālā, garīgā un fiziskā attīstība:
- sarunas veidošana ar bērnu;
- bērnu un vecāku viedokļa noskaidrošana;
- saskarsmes īpatnības ar bērniem, kas cietuši no vardarbības un saskarsmes īpatnības ar bērniem ar agresīvu uzvedību.
19. Publiskās runas pamatprincipi ......................................... 6 stundas
- uzrunas un runas veidošana: tēmas, mērķu, uzdevumu noteikšana;
- kā sagatavot sevi pirms uzstāšanās, kontakts ar klausītāju, iztēles vingrinājumi, iekšējais monologs, žestu valoda;
- runas tehnika un individuālo īpatnību noteikšana;
- publiskā runa, runas uztveres psiholoģiskie aspekti, personība un valoda, telpa un laiks.
Kursa norise:
kursa ilgums 159 stundas, no kurām 70% notiek teorētiskās nodarbības un 30% - praktiskās nodarbības.
Pasniedzēji:
mācību kursu vada lektori, kuriem ir otrā līmeņa augstākā akadēmiskā vai profesionālā izglītība attiecīgajā jomā, teorētiskās zināšanas bāriņtiesu darbības jautājumos un praktiskās iemaņas bāriņtiesu darbā.
Dalībnieku skaits:
maksimālais skaits grupā - 25 dalībnieki.
Metodes:
lekcijas, diskusijas, darbs grupās, gadījumu analīze, lomu spēles, praktiskie darbi.
Mācību kursa noslēguma dokuments:
mācību kursa dalībnieki, kuri apmeklējuši 90% kursa nodarbību un ir sekmīgi nokārtojuši noslēguma pārbaudījumu, saņem apliecību par mācību programmas apgūšanu.